Familjeföretaget Oljibe bygger förtroenden

67 år utan en juridisk tvist – Oljibe är ett långsiktigt och specialiserat byggföretag med starka värdegrunder som lockar kunder och skickliga medarbetare. Med tillväxt och en omsättning på en halv miljard fortsätter de att utmana de stora byggbolagen.

BYGGFÖRETAGET Oljibe, med affärsidé att bygga förtroenden, har inte varit i en juridisk tvist sedan starten för 67 år sedan då byggmästare Gösta Daregård grundade familjeföretaget. 1971 tog Göstas son Erland Daregård över och nästa år lämnar han stafettpinnen vidare till sonen Hjalmtyr Daregård, tredje generationen i familjeföretaget.

– Vår filosofi har alltid varit densamma i bolaget – öppenhet, ärlighet och långsiktighet. Vi kombinerar det stora bolagets styrkor som kvalitetssäkrade system, professionalism, ordning och reda med det mindre bolagets fördelar som att vara personliga, snabba och flexibla. Våra kunder kan lita på att vi tar ansvar och gör rätt för oss, säger Hjalmtyr Daregård, vice-vd.

PÅ OLJIBES KUNDLISTA finns exempelvis Akademiska Hus, AMF Fastigheter, Scania, Arla, GE Healthcare, Trygg-Hansa, Lantmännen, Jernhusen, Svenska Kyrkan och Ikea samt privata och publika fastighetsbolag.

– Många av våra kunder har varit med oss i flera decennier och nya kunder ser oss som ett alternativ till de stora byggbolagen i komplexa och ofta teknikintensiva projekt. Vi har gjort ett aktivt
val att inte satsa på att bygga bostäder till skillnad från många kollegor i branschen, säger Åke Ehlers, vd.

CIRKA 80 PROCENT av företagets aktuella projekt görs i samverkansform (partne-
ring). Företaget har egna hantverkare och är certifierade för kvalitet, miljö och arbetsmiljö (BF9K).

– Vi har alltid varit ett nischat och specialiserat byggföretag och har en spetskompetens när det gäller att bygga för till exempel industrin, läkemedel/labb, under pågående verksamhet eller i komplexa kommersiella projekt. Mycket handlar om att förstå kundens behov och kundens speciella verksamhet. Likaså vikten av dokumentation, arbetsmiljö och att visa hänsyn, säger Hjalmtyr.

SEDAN 2010 HAR Oljibe arbetat med en ny affärsplan med målet att renodla verksamheten, stärka konkurrenskraften och rusta bolaget för att kunna hantera flera större projekt samtidigt. I linje med bolagets strategi har de rekryterat ett flertal nya medarbetare, främst från de större byggföretagen, och byggt upp en organisation för att kunna ta nästa steg samtidigt som de växer geografiskt både i Uppsala och Södertälje.

VAD VÄNTAR då härnäst och vad har varit framgångsreceptet under alla dessa år? Långsiktiga och aktiva ägare samt stark identitet är något både Åke och Hjalmtyr lyfter fram som en stor styrka. En annan är den inarbetade affärsmodellen och företagskulturen som präglas av långsiktighet och ödmjukhet snarare än att jaga omsättning och göra snabba klipp.

– Nu när bolaget växer gör vi det kontrollerat och för att vi kan och har möjlighet att göra det. Vi märker av ett mer välkänt varumärke på marknaden även om vi fortfarande är relativt okända på
många håll i branschen. Vi ser optimistiskt på framtiden och med den organisation vi nu byggt upp är vi övertygade om att vi kan vara ett attraktivt val för många beställare som söker en långsiktig, kvalitetsmedveten och flexibel samarbetspartner för sina projekt, säger Åke.

DETTA ÄR OLJIBE
Oljibe är ett entreprenadföretag som omsätter cirka 500 mkr med verksamhet i Stockholm, Uppsala och Södertälje. Företaget utför nybyggnad och ombyggnad av fastigheter, kontor, butiker, skolor, industrilokaler, forskning/labb, sjukhus och publika lokaler. Stor erfarenhet av samverkansentreprenader/partnering, tidiga skeden och att bygga under pågående verksamhet. Dotterbolag: Oljibe Stålbyggnads (smide).

LÄS MER PÅ:
www.oljibe.se

www.oljibestal.se