insights

På Borg&Owilli Insights samlas allt som berör konsten att skapa engagerande innehåll som ger resultat. Här kan du ta del av insikter, teser och artiklar till gagn för dig som vill lära dig mer om arbetsmetoden content marketing. Innehållet uppdateras löpande och är skrivet av våra content marketing experter.

Våra spaningar från Almedalen

Almedalsveckan är snart till ända. Fyra representanter från Borg/Owilli Agency har sammanfattat varsin spaning från veckan som gått. Det är högt och lågt – från verksamhetsutveckling till irriterande saxofonister på PR-mingel. Mikael Owilli: Vi ser ett fortsatt starkt fokus på digitaliseringsfrågor. Almedals vinnare är de som lyckas skapa värdeskapande innehåll och som faktiskt är relevant

Vi ses väl i Digidalen?

Datum: 3-6 juli Plats: Almedalen; Strandgatan/Rigargränd, bara några minuter från Donners plats Idag öppnar vi dörrarna tillsammans med Nowa kommunikation, till Almedalens ”place to be” – den sprillans nya arenan Digidalen. Under fyra dagar samlas engagerade aktörer från såväl offentlig sektor som svenskt näringsliv, för att tillsammans diskutera Sveriges digitala framtidsresa. Let´s face it –

Låt oss slå hål på B2B-myten

Innan jag började som Content Manager på Borg & Owilli arbetade jag nära industrin, både tjänsteleverantörer och producenter. Något som ofta slog mig var hur pass dåliga svenska företag är på att marknadsföra sig själva. När det gäller innehållsskapande finns det en förutfattad mening om att content marketing och storytelling helt enkelt inte är relevant.

Missa inte vårt seminarie ”Opinionsbildning utan Filter” i Almedalen

Opinionsbildning utan filter – blir de egna kanalerna avgörande på bekostnad av massmedia? Vi lever i en tid då fristående debattörer, politiker och lobbyister många gånger lyckas sätta agendan genom egna plattformar i stället för genom att påverka journalistiken. Till och med USA:s president använder Twitter som sitt främsta kommunikationsmedel. Håller de egna kanalerna på

Hur är det att vara praktikant hos Borg&Owilli?

Edvard Pires Hagman har varit Borg&Owillis sommarpraktikant. Till vardags studerar han Business Management på Regent’s University i London. Han har tidigare utbildning inom reklam och kommunikation från Berghs och Stockholms Universitet. Nu över sommaren ville han få mer praktiskt erfarenhet och har spenderat en del av sitt sommaruppehåll hos oss. Hallå där Edvard! Hur kommer

Ett varumärke behöver både hjärna och hjärta

Nu för tiden ser vi bara väggord i ostädade lyxfällan-lägenheter. Men jag hittade precis ett klockrent citat som jag gladeligen skulle kunna hänga upp på kontorsväggen, i vita snirkliga träbokstäver: ”Brands need to have a brain (strategy) , a heart (creativity) a mouth (production) and the ability to listen (data)“. En riktigt bra content- och

3 tips för dig som vill komma igång med data-driven content marketing

    Företag arbetar idag mer än någonsin med content marketing och egna kanaler. Det råder ingen brist på innehåll, däremot saknar marknadsförare ofta kunskap om hur man kan arbeta data-drivet för att optimera sitt content (innehåll) ytterligare. Genom att analysera insamlad data kan man mer effektivt undvika innehåll som inte tilltalar, eller till och