Låt oss slå hål på B2B-myten

Innan jag började som Content Manager på Borg & Owilli arbetade jag nära industrin, både tjänsteleverantörer och producenter. Något som ofta slog mig var hur pass dåliga svenska företag är på att marknadsföra sig själva. När det gäller innehållsskapande finns det en förutfattad mening om att content marketing och storytelling helt enkelt inte är relevant.

Inget kunde vara mer fel.

Med handen på hjärtat – där ute finns många väldigt osexiga industrier och branscher. Det gemensamma är dock att det alltid finns berättelser och att dessa historier kan anpassas för att arbeta till varumärkets fördel.

Myten om att content är irrelevant inom B2B har lett till att många företag i dag helt saknar en content-strategi. Ofta lyder argumenten att det är svårt att nå rätt personer, att det är svårt att få kunden att ta inköpsbeslut eller att ingen har tid att läsa massa content. Det är exakt den typen av myter som vi vill hjälpa till att slå hål på.

Vi vet exempelvis att inköpsprocessen i ett bolag oftast är långt mer avancerad än att en enskild inköpschef tar ett beslut. Den personen kommer att påverkas av en rad andra människor i både fikarum och styrelserum. Här kan vi så frön till framtida affärer i flera led inom bolagen.

Genom relevant kommunikation kan vi trycka på de rätta knapparna som snabbar på den tilltänkta kundens beslut. Vi kan tidigt besvara frågorna och farhågorna som i vanliga fall bromsar processen.

Och vi vet att när innehållet är relevant och välproducerat – då tar man sig tid.

Kort sagt finns det inga goda skäl att inte arbeta aktivt med en content-strategi inom B2B. Vårt mål är att göra innehållet nyskapande, engagerande och lättsmält. Vi är experter på att ta fram de historier som berättas vidare och som understödjer företagens målsättningar.

Vi arbetar gärna med våra kunder under en längre tid. På det viset kan vi på djupet lära oss att förstå våra kunder och deras affärer, målgrupper möjligheter. Det spelar ingen roll om kommunikationen sker i rörlig bild eller i textform – att bygga upp varumärken och att skapa förståelse för ofta komplicerade processer tillhör vår expertis.

Bäst av allt är att många företag som arbetar inom B2B inte har upptäckt de enorma vinsterna med content marketing ännu. Det finns med andra ord gott om utrymme att sticka ut och att erövra positioner.

 

Vill du lära dig mer om content marketing?

Kontakta mig på;
Email: joakim.johansson@borgowilli.se
Tel: 0720780266