Account Managern Sophie Hallberg

“Jag känner verkligen att jag har hittat rätt”

Med en medie- och kommunikationsutbildning i ryggsäcken och flera års erfarenhet inom brand experience och event tog Skövdebördige Sophie Hallberg klivet in på Borg Owilli i oktober 2020. 

Efter bara drygt fyra månader på företaget känner hon att hon har hittat rätt. 

Hej Sophie! Du började på Borg Owilli i oktober förra året, hur har din första tid varit?

– Det har känts jättebra. Tanken var att jag skulle börja i april 2020 men i och med pandemin fick vi skjuta på det, vilket förstås var tråkigt. Men när jag väl började i oktober var jag så jäkla peppad på att köra igång. Det kändes också som att hela kontoret kände att “nu kör vi sista biten på året!”. Det har varit en härlig stämning från början. 

– När jag började fick jag många kontaktytor som tog hand om mig, vilket kändes tryggt. Jag hade en team manager, en inom HR, en fadder och en säljchef som jag kände att jag kunde fråga saker, och det uppskattade jag väldigt mycket. Det gjorde att det gick snabbt att komma in i teamet!

Hur kom det sig att du hamnade på Borg Owilli?

– Jag var helt enkelt klar med mitt förra jobb och kände att jag behövde nya utmaningar. När jag såg att tjänsten hos Borg Owilli låg ute bestämde jag mig för att söka. Det som lockade mig var en ny bransch där jag har möjlighet att lära mig något annat. Innan jobbade jag i fem år inom upplevelsemarknadsföring men ville mer in på mediehållet, då sökte jag mig hit och det har bara känts jättebra! Jag känner verkligen att jag har hittat rätt.

Vad är det bästa med Borg Owilli och din roll som Account Manager?

– Jag gillar att det är högt tryck och snabba puckar – det är härligt när det händer saker. Bland det bästa med bolaget är tempot och den peppande stämningen.

– Det jag uppskattar med rollen som Account Manager på Borg Owilli är att jag har fått testa på olika delar av sälj. Cheferna är väldigt lyhörda gällande vad jag vill prova på och ger en möjligheten att ta för sig och kunna utvecklas. På så sätt blir inte arbetet så fyrkantigt. 

Hur ser en arbetsdag ut för dig?

– Den är ganska uppstyrd. Dagen börjar med ett uppstartsmöte med hela säljteamet där vi går igenom vad som hände under gårdagen och vad som händer idag. Sen består dagen av samtal och offerter för att sälja in just den eller de kampanjer man sitter med för tillfället. Sen har vi alltid en avstämning på eftermiddagen för att samla alla igen och ge en extra push. Det uppskattar jag verkligen.

Hur skulle du beskriva stämningen på företaget?

– Stämningen är jättehärlig! Det är högt i tak och familjärt, vilket var något som jag hoppades på och som jag sökte. Jag gillar att ha kollegor som jag kan umgås med. Det behöver inte vara ens bästa vänner men någon som man kanske kan ta ett glas med efter jobbet eller att vi kan prata och luncha tillsammans. För mig är det jätteviktigt. Jag vill inte bara gå till jobbet och sen gå hem och sen är det allt. Jag gillar att ha det flytande däremellan.

– Det finns också väldigt mycket initiativ till att hitta på saker inom företaget. Nu har det varit svårt under pandemin såklart, men jag vet att alla vill göra saker tillsammans. Både från ledningens håll men också från gruppen. Man märker att folk verkligen vill umgås när det finns tillfälle och det är så himla kul!

Hur ser din framtid ut på Borg Owilli?

– Jag vill arbeta mer strategiskt och med större kunder. Att få möjlighet att göra lite större projekt där man kan få jobba lite mer långsiktigt med en kunds content och media. Det hade varit roligt. Även att komma på roliga idéer och pitcha, att vara med i den delen också. Sen hoppas man såklart på fler kundmöten när det är möjligt igen. 

Vad skulle du ge för tips till jobbsökande som funderar på att arbeta inom sälj? 

– Du måste inse att det krävs en del jobb. Man får inte vara rädd för att ta kontakt och nå ut - ingenting kommer gratis. Det är ett jobb där du aktivt själv måste ta tag i saker. Du måste prospektera, söka upp kund och researcha. Sitter du med en kampanj som har med si och så att göra så måste du göra research för att veta vad det finns för affärsnytta för den här kunden. Det viktiga är att du alltid måste lägga ner tid på jobbet.

– Gärna också att man gillar att prata. Det är positivt! Med det sagt tycker jag inte att man behöver vara extremt extrovert. Men, man bör tycka att det är intressant att prata. Har man jobbat inom service innan kan det också vara en fördel. Att man kan ta olika typer av människor och inte vara rädd för att ta olika typer av människor - för du ringer ju alla möjliga personer. 

"Cheferna är väldigt lyhörda gällande vad jag vill prova på och ger en möjligheten att ta för sig och kunna utvecklas. På så sätt blir inte arbetet så fyrkantigt."

Om Sophie

Ålder: 31 år 
Gör: Account Manager på Borg Owilli
Bor: Kungsholmen. I Stockholm sedan 2015
Från: Skövde
Utbildning: Medie- och kommunikationsvetenskap på Uppsala universitet
Bakgrund: Studerat i Uppsala, jobbat/varit intern i Philadelphia i ett år varav sex månader på svenskamerikanska handelskammaren som marketing/financial intern och sex månader som marketing assistant på ett svensk-amerikanskt museum, projektledare och Key Account Manager inom brand experience och event.
Tre ord om sig själv: “Inkännande, pålitlig och pratglad”
Intressen: “Oj, så svårt! Jag gillar att umgås. Att gå ut och käka och ta en drink med vänner”

Nästa artikel
Ämneskunskap avgörande i rollen som Content Manager