Vad gör en After Sales Coordinator egentligen?
After Sales Coordinator – brett och omväxlande
Kanske har du snubblat över jobbtitlar som Content Specialist, Global Public Relations Manager eller varför inte Director of Communications? Det är lätt att gå vilse i den engelska titeldjungeln. Därför kan de behövas redas ut. I vår artikelserie ”Vad gör en ….” är det nu dags för Borg Owillis Freja Bonnevier att berätta mer om rollen som After Sales Coordinator och hur hennes och Borg Owillis vägar korsades.
Rollen som After Sales Coordinator ser enligt Freja olika ut beroende på bransch och arbetsplats. Men i grunden handlar den främst om att ta fram statistik och sammanställa säljsiffror.
– Jag har försökt att forma rollen utifrån vad som har behövts ute på säljgolvet. Utöver statistikarbete och sammanställningar går min roll ut på att stötta säljarna i sitt arbete, ha kontakt med mediehusen, identifiera möjlighet till merförsäljning och använda CRM-systemet Upsales för att ha koll på försäljningsstatistiken, säger Freja Bonnevier.
Det var under 2020 som Borg Owilli började fundera på hur de kunde skapa värde i efterförsäljningen och efter lite tankeverksamhet beslutades det om att en helt ny roll behövdes på bolaget. Annonsen om en After Sales Coordinator publicerades i cyberrymden och den som passade bäst för rollen var Freja Bonnevier, som nu har axlat rollen sedan februari 2021.
Hon förklarar sin roll som bred och omväxlande, vilket hon också anser vara något som är det bästa med rollen. Ingen dag är den andra lik och uppgifterna är omväxlande.
– En vanlig arbetsdag på Borg Owilli varierar från dag till dag. Kalendern kan vara tom när jag kommer på morgonen, men plötsligt har flera uppgifter dykt upp och man har fullt upp. Exempelvis har våra utgivningar på Omni.se, under tema fonder, gått klart idag. Då får jag in all statistik på hur det har gått och går igenom materialet för att sammanställa rapporter till alla säljare.
– Det lockade mig att rollen som After Sales Coordinator var ny, eftersom jag då fick möjligheten att utforma den utifrån mig själv.
Frejas 3 bästa tips för att lyckas som After Sales Coordinator:
1. Klyschigt, men man måste kunna ha många bollar i luften samtidigt. I och med att rollen är så bred behöver du ha koll på det mesta.
2. Att ha en analytisk förmåga är en fördel. Jag gillar att se samband och när flera olika parametrar har en röd tråd.
3. Att inte vara rädd eller nervös för att prata inför folk. I min roll samlar jag ofta säljteamet och har statistikdragningar.
![]()
– Utöver statistikarbete och sammanställningar går min roll bland annat ut på att stötta säljarna i sitt arbete.
Bakgrund inom TV-branschen
Ett halvår in i rollen upplever hon den som betydande och lärorik. Hon förklarar att i och med att rollen är ny har inte möjligheten att fokusera på efterförsäljningen funnits eller hunnits med tidigare.
– Jag utvecklas otroligt mycket hela tiden i min roll och lär mig något nytt varje dag. Det mest utmanande är att det är vissa uppgifter som jag inte alltid vet hur jag ska lösa till en början. Men sedan fixar jag det ändå, och det tycker jag är både lärorikt och roligt!
Rollen som After Sales Coordinator kom hon över efter att ha studerat till produktionsledare inom media i Malmö och efter flera år inom tv-branschen.
– Att arbeta inom tv var roligt, men jag kände inte att jag utvecklades på det sättet som jag ville. När jag bestämde mig för att titta efter andra jobb kom jag över annonsen på Borg Owilli. Jag kände att den här rollen skulle passa mig då det var en blandning mellan media, analys och statistik, vilket jag gillar. Det lockade dessutom extra att rollen var ny, eftersom jag då fick möjligheten att utforma den utifrån mig själv.
Illustration: Johanna Wiethüchter