Därför bytte han bransch efter tio år

Från pocketböcker till globala distributionsupplägg

I början av 2020 började Gustav Tholcke arbeta som Senior Account Manager på Borg Owilli. I bagaget hade han 10 års erfarenhet av försäljning inom digital marknadsföring och SEO, och var en etablerad spetskompetens i branschen. – Det var ett stort beslut att byta bransch men jag är glad att jag tog steget, säger Gustav.

Gustav Tholcke introducerades tidigt till säljbranschen. Redan som sextonåring började han arbeta på callcenter och sålde allt från Omega-3 till försäkringar och pocketböcker. Därifrån blev han rekryterad till en mediebyrå och började då arbeta med marknadsföring för business to business-bolag.

– Då gjorde vi mediestrategier som sträckte sig över ett år, för sökordsoptimering och annonsering via framförallt Google och Facebook. Vid den tiden, år 2009, var det inte alls lika självklart att marknadsföra sig via de plattformarna som det är i dag. Jag fick verkligen lära mig allt från grunden och det var också då jag insåg hur roligt det är att arbeta med marknadsföring. 

Vad var det som ledde dig till Borg Owilli? 

– Det är en rätt bra story. Jag började lyssna på Hanna Perssons podd ”Gott folk” som spelades in på Borg Owilli, och i de första avsnitten var även David Borg  (reds.anm Creative Director och Partner) med som Hannas sidekick. När jag besökte en kund för att göra en behovsanalys inför en mediaplan hittade jag en nativeartikel som contentbyrån hade gjort för kundens räkning. Jag kände igen bolagsnamnet från Hannas podd och blev nyfiken.  

–  Under två års tid gick jag med jämna mellanrum in på Borg Owillis hemsida, kikade på bolagets case och fortsatte att lyssna på podden. Och så, under slutet av 2019, kände jag att det var dags att ta nästa kliv i karriären. Jag älskar min gamla bransch men var motiverad att närma mig den lite mer kreativa sidan av marknadsföring och reklam. Då kändes Borg Owilli som rätt val – en arbetsplats med roliga människor och med hög kreativ verkshöjd på det innehåll man skapar. 

Hur skulle du beskriva en vanlig dag på jobbet? 

– En stor del av min arbetsdag består av telefonsamtal och videomöten i och med pandemin. Men jag tycker att det är skitkul att träffa våra kunder face to face och det är något jag vanligtvis försöker göra kontinuerligt.

Vad gör Borg Owilli till en unik arbetsplats? 

– Vi har en rätt så tydlig och strukturerad säljkultur som samtidigt är inkluderande, väldigt rolig och varm. Det gillar jag. Man måste nog ha en tydlighet i säljkulturen för att kunna leverera bra resultat. Att sedan kombinera det med mjuka värden är svårt att lyckas med, men det tycker jag att Borg & Owilli har gjort. 

Vad får dig att känna dig motiverad i din arbetsvardag? 

–  Jag tror att de flesta som jobbat med försäljning ett tag blir beroende av den där unika känslan man får efter att ha stängt en affär, vilket gör att man strävar efter att ständigt få känna den känslan igen. Just nu arbetar jag med att bygga upp en bra kundstock här också, vilket gör det enklare att gå framåt. Att man säljer på relation snarare än pris och produkt.  

Tycker du att det går bra att balansera privatliv och jobb på Borg Owilli? 

– I det här yrket kan man egentligen jobba hur mycket som helst, vilket jag tycker är stimulerande. Tack vare att bolaget har en bra säljkultur är det både motiverande och kul – något som bidrar till att man vill arbeta för att dels uppnå sina individuella mål, dels bolagets mål. Det är lätt hänt att det blir en del jobb på kvällarna men det går i perioder. Ibland är det mycket jobb över kontorstid, ibland mycket mindre. Jag gillar den variationen. 

Kan du berätta om vad du har lärt dig under den tiden som du har arbetat här.

– Jag jobbar med flera finanskunder och har förstått den affären på ett helt nytt sätt. Sedan tycker jag att jag har lärt mig jättemycket om innehåll och content marketing, vilket också var ett av mina mål när jag kom hit. Jag kände att jag var väldigt kunnig inom digital marknadsföring och ville därför lära mig nya delar av branschen – det tycker jag verkligen att jag har fått göra här. 

"Jag älskar min gamla bransch men var motiverad att närma mig den lite mer kreativa sidan."

Gustav bästa tips för att lyckas inom medieförsäljning

1. Ha ett leende på läpparna.

2. Ring mycket samtal.

3. Kom in till kontoret tidigt.

Nästa artikel
Head of Production – Paulina Lamberg