HR-kampanjen som spöade alla mål
Med utgångspunkt i en stor HR-masterdataundersökning gjorde HR-expertisföretaget Simployer, tillsammans med Borg Owilli, en stor digital kampanj i över fyra månader. Resultatet? Målen spöades redan första veckan.
Kärnan i Simployer är att göra det enkelt att vara en bra arbetsgivare. Med den premissen erbjuder de därför allt från systemlösningar för HR till personligt HR-stöd. Efter att ha nåtts av siffror att många företag i Sverige och Norge saknar strategi inom HR-masterdata, såg de en möjlighet som de ville förvalta. Det resulterade i en digital kampanj och samarbetspartnern blev Borg Owilli.
– Det var en omfattande undersökning om HR-masterdata som visade uppseendeväckande siffror och vi förstod att det här kan vi göra något bra utav och dela med oss vidare av. Vi har gjort en lyckad varumärkeskampanj med hjälp av Borg Owilli tidigare och haft en kontinuerlig dialog under flera år. Så när idéen om att göra något med undersökningen som underlag kontaktade jag Max Lauritzen för hjälp, säger Annica Eijlinder, Marketing Manager på Simployer.
![]()
"Vi fick revidera våra mål hela tiden, men i och med att vi alltid slog dem så gav vi till slut upp att ens sätta några."
19 veckors digital kampanj
Max Lauritzen är Head of Account Based Marketing på Borg Owilli och har flertalet lyckade kampanjer i bagaget. Med ett projektteam från Borg Owilli började han, tillsammans med Simployer, att planera kampanjen för att göra den så målgruppsanpassad och välarbetad som möjligt. Resultatet blev en 19 veckors superkampanj med fokus på kopplingen mellan resultaten i undersökningen och Simployers HRM-lösning.
– Vi drog i gång förarbetet med contentskapande och strategi under våren 2021 och la en offensiv plan för hösten. När vi kom tillbaka från semestern i augusti var allt redo och vi tryckte på knappen och gick live, säger Max Lauritzen.
Kampanjen rullade igång och blev snabbt en succé. Tidigt märkte Annica Eijlinder att de mål som var uppsatta för hela kampanjperioden hade slagits redan efter första veckan.
– Jag tror att de första siffrorna jag satte för besök på hemsidan var runt 2 000 sidvisningar för hela kampanjen och det slog vi på en vecka! När vi avslutade kampanjen hade vi över 32 000 sidvisningar. Vi fick revidera våra mål hela tiden, men i och med att vi alltid slog dem så gav vi till slut upp att ens sätta några, skrattar Annica Eijlinder.
– Dessutom slog vi vårt mål för Sales Qualified Leads (SQL) med råge! Det initiala målet var 30, men det slutade på 200. Det är ett otroligt kvitto på att vi har gjort en bra kampanj, fortsätter hon.
![]()
"Vi var vassa i vårt koncept genom slagkraftigt content och annorlunda bilder."
”Ingen fegiskampanj”
Kampanjen innefattade programmatisk native-display, nativeartiklar och panoramabanners med tillhörande distribution och retargeting. Borg Owilli producerade budskapen för programmatisk native-display medan Small Agency producerade innehållet för panoramabanners och nativeartiklar.
De första två veckorna av kampanjen genomfördes tester för att se vilken typ av budskap som gick bäst, och efter det rullades de optimerade budskapen ut. När siffrorna sedan sammanfattades i sin helhet i december kunde Annica knappt tro sina ögon.
– Jag hade inte räknat med det här resultatet, och det var också därför våra mål spöades med råge direkt. Det här var ingen fegiskampanj utan vi var vassa i vårt koncept genom slagkraftig content och annorlunda bilder. Exempelvis med en man vid en gammal dator som gör tummen upp, det är egentligen ett ganska udda bildval för de kanaler som kampanjen gick i, men bra blev det, skrattar Annica Eijlinder.
![]()
"Det har varit ett privilegium att arbeta med en byrå som alltid hållit ångan uppe och varit så engagerade."
Ett stabilt samarbete
Framgångsreceptet är både Max och Annica ense om – samarbetet, planeringen och det gedigna förarbetet har varit de tre största faktorerna till att det har gått så pass bra.
– Det fanns bra grundmaterial att bygga kampanjen på, och där gjorde Simployer ett dunderarbete innan vi kom in i bilden. När en kund verkligen vet vad de vill blir det tacksamt att arbeta tillsammans. På så sätt kunde vi bolla idéer tillsammans med en tydlig vision om vart vi skulle, säger Max Lauritzen.
Annica Eijlinder instämmer och är imponerad av Borg Owillis driv och lyhördhet.
– Det har varit ett privilegium att arbeta med en byrå som alltid hållit ångan uppe och varit så engagerade. När vi såg att de första artiklarna gick bra blev vi alla oerhört motiverade att fortsätta prestera bra och försöka ta innehållet till nya nivåer, säger hon och tillägger:
– Borg Owillis arbete att löpande och nära följa utvecklingen har varit guld värt. De har varit snabba med att optimera och skruva innehållet för bästa utfall. Det har verkligen gett mig en känsla av att vara omhändertagen, avslutar hon.
![]()
"Jag hade inte räknat med det här resultatet, och det var också därför våra mål spöades med råge direkt."
Simployers resultat
För Simployer genererade kampanjen 1 800 Marketing Qualified Leads (MQL), 200 Sales Qualified Leads (SQL) och över 32 000 sidvisningar på kampanjsidan.
Är du nyfiken på hur vi kan hjälpa ditt företag? Hör av dig till Max Lauritzen på max.lauritzen@borgowilli.se eller +46 76 314 20 90.