Vad gör en Planner egentligen?

"Det handlar hela tiden om att förstå kundens kunder"

Kanske har du snubblat över jobbtitlar som Content Specialist, Global Public Relations Manager eller varför inte Director of Communications? Det är lätt att gå vilse i den engelska titeldjungeln. Därför kan de behövas redas ut. Borg Owillis Vincent Janér redogör för hur rollen som Planner fungerar och hur hans arbetsdagar kan se ut. 

Att arbeta som Planner handlar om att vara med från grunden i ett projekt. Plannern gör research, deltar i workshops och försöker förstå kundens utmaningar och problem för att sedan sätta en strategi i hur arbetet ska genomföras för att nå det uppsatta målet. En väsentlig del i rollen som Planner är att förstå kundens förutsättningar och definiera vad deras målgrupper vill ha.

– Det handlar hela tiden om att förstå kundens kunder. Det arbete som jag gör hjälper till att lägga grunden för det innehåll som kreatörerna skapar, säger Vincent Janér. 

En vanlig arbetsdag som Planner på Borg Owilli innefattar i stora drag att göra research och fylla Google-dokument med text om allt från företagsfakta till idéer och strategier.

– Ibland när jag gör bakgrundsundersökningar på hemsidor känns det mer som att jag scrollar runt för skoj skull och inte alls jobbar, säger Vincent med ett skratt och fortsätter:

– Samtidigt krävs en djupdykning i kundens kanaler för att sätta sig in i uppdraget. Min uppgift är att summera mina tankar efter vad jag har hittat i researchen för att kunna lägga grunden till en strategi. 

En öppen och social roll
Något som har förändrats över tid i rollen som Planner är, enligt Vincent, att tjänsten har blivit mer öppen för samarbete. I varje projekt har han ständig dialog med kollegorna på byrån och har möjlighet att bolla idéer.

– Till en början var min roll ganska smal – jag arbetade mycket själv och när jag var färdig med mitt lämnade jag över dokumenten till kreatörerna som tog vid. Nu är min roll betydligt mer social och jag är ofta med under större delen av processens gång, vilket jag tycker är betydligt roligare. 

– Av min erfarenhet har jag lärt mig att hellre ha en svag produkt eller tjänst med bra kommunikation än tvärtom.

– Av min erfarenhet har jag lärt mig att hellre ha en svag produkt eller tjänst med bra kommunikation än tvärtom.

Vincents tre tips för att lyckas som Planner:

1. Köp inte alltid det uppdragsgivaren säger. Se över deras utmaning från ett annat perspektiv. Det finns ingen poäng att svartmåla kunder, men du måste vara öppensinnad och erbjuda alternativa vägar att gå.

2. Våga lyfta din tanke. Den kommunikation som är mest uppseendeväckande är kanske inte alltid den kommunikation som kundens kund vill ha. Därför måste du som Planner kunna våga rådge kreatörerna om vad du tror går hem. 

3. Något som är bra med planneryrket är att man ofta kan förutse förväntningarna. Att i ett tidigt skede se om det är mycket eller lite som behövs göras i ett kunduppdrag. 

– Det finns mängder med bra idéer som aldrig når ut eftersom man inte vet hur man ska kommunicera.

– Det finns mängder med bra idéer som aldrig når ut eftersom man inte vet hur man ska kommunicera.

Från praktik till jobb

Vincent tog sina första steg på Borg Owilli under sommaren 2018 då han började som praktikant i rollen som Planner och varumärkesstrateg. Efter att han studerat färdigt sin masterutbildning i Brand and Communications Management i Köpenhamn återvände han till Borg Owilli och axlar sedan dess rollen med bravur. Vägen till det strategiska yrket tar avstamp i hans nyfikenhet.

– Jag har alltid tyckt att kommunikation är spännande. Av min erfarenhet har jag lärt mig att hellre ha en svag produkt eller tjänst med bra kommunikation än tvärtom. Det finns mängder med bra idéer som aldrig når ut eftersom man inte vet hur man ska kommunicera. Att ta reda på hur och vad för kommunikation man ska skapa för att få genomslagskraft är intressant tycker jag. 

Trots oändligt med researcharbete och välfyllda dokument är det bästa med rollen som Planner det omväxlande arbetet samt den sociala biten – både med kund och medarbetare.

– Även om det är research är det alltid olika företag med olika utmaningar, målgrupper och insikter. Men det är också det som är utmanande. Som Planner har man alltid flera bollar i luften och hoppar mellan olika tankesätt. 

Text: Fanny Bäck
Illustration: Johanna Wiethüchter
Nästa artikel
Vad gör en Creative Director egentligen?