Vad gör en Campaign Manager egentligen?

Campaign Manager – experimentellt och varierat

Kanske har du snubblat över jobbtitlar som Content Specialist, Global Public Relations Manager eller varför inte Director of Communications? Det är lätt att gå vilse i den engelska titeldjungeln. Därför kan dessa titlar behövas redas ut. Borg Owillis Ellinor Lagerberg redogör för hur rollen som Campaign Manager fungerar och hur hennes arbetsdagar kan se ut.

Vad som är den grundläggande uppgiften för en Campaign Manager på Borg Owilli kan vid första anblick verka självklart: att sätta upp kampanjer i sociala medier åt företagets kunder. Men skrapar man lite på ytan märker man snabbt att det inte är fullt så ensidigt som det låter.

– För att en kampanj ska bli lyckad krävs det att du lägger tid på målgruppssegmentering, strategi, kanalval och budskapsanpassning. Och efter det även optimering, A/B-tester, rapportering och uppföljning. Det är alltså en hel del variation i mina arbetsuppgifter ­och det är det som är så roligt, säger Ellinor.

– Det sociala medielandskapet är väldigt nyanserat. Inga regler är skrivna i sten, och definitivt inte över tid.

– Det sociala medielandskapet är väldigt nyanserat. Inga regler är skrivna i sten, och definitivt inte över tid.

Från research till uppföljning

Eftersom rollen innehåller många olika delar kan en arbetsdag se väldigt olika ut.  

– Vissa dagar sitter jag bara med annonsverktygen, tittar på målgruppsalternativ och lägger upp en plan för hur kampanjen ska rulla. Andra dagar sitter jag enbart med statistisk och uppföljning. Och så fungerar jag ofta som rådgivare till våra kunder. Eller till våra säljare internt.

En bra egenskap att besitta för att trivas i rollen som Campaign Manager är enligt Ellinor experimentlusta. Det gäller nämligen att våga testa sig fram.

– Nyckeln är att göra mycket research och sedan våga prova sig fram. I början trodde jag att det var svartvitt, men allt eftersom inser jag att det sociala medielandskapet är väldigt nyanserat. Inga regler är skrivna i sten, och definitivt inte över tid. Du måste våga laborera med olika strategier och mixa kanaler för att hitta den bästa lösningen för varje kund.

Ellinors 3 bästa tips för att lyckas som Campaign Manager:

1. Förstå kundens följare. Desto mer research du får fram om målgruppen, desto mer träffsäker blir din kampanj. Statistik is key.

2. Ha koll på uttrycken. Begrepp blir snabbt utslitna. Se till att använda rätt ord både i copy och när du anger målgruppens intressen.

3. Ta inte kanalernas struktur för givet. Det kommer nya format hela tiden och det som fungerade bäst igår kanske inte fungerar lika bra idag.

– Jag upplever att företag bättre förstår vikten av sociala medier idag. Att det bör tas på allvar som ett professionellt verktyg.

– Jag upplever att företag bättre förstår vikten av sociala medier idag. Att det bör tas på allvar som ett professionellt verktyg.

En ny roll för att bredda erbjudandet

När Ellinor först kom till Borg Owilli våren 2021 var hon praktikant – och då i en roll som hade mer fokus på content management än sociala medier, även om det fanns inslag av det senare. När företaget sedan såg en möjlighet att bredda utbudet vid samma tidpunkt som Ellinors praktik gick mot sitt slut, föll det sig naturligt att låta henne kliva in i den, för företaget, nya rollen som Campaign Manager.

– Jag har jobbat som Campaign Manager sedan augusti. Vi såg ett bra tillfälle att börja jobba mer med sociala medier för att hjälpa våra kunder med ytterligare spridning av de produktioner och koncept vi hjälper dem med, så vi tog det i akt helt enkelt.

Eftersom rollen som Campaign Manager är relativt ny i branschen är det inte alla som insett värdet av den. Men Ellinor upplever ändå att rollen, liksom sociala medier i stort, fått ett uppsving i status på senare år.

– Jag upplever att företag bättre förstår vikten av sociala medier idag. Att det bör tas på allvar som ett professionellt verktyg snarare än en digital lekplats. Tidigare blev det ofta nedprioriterat eller behandlat med övertro. Idag är balansen mer realistisk, och man ser potentialen i att använda sociala medier som ett marknadsföringsverktyg med förhållandevis låga snittkostnader.

För att runda av frågade vi Ellinor vilken hennes egen favorit är bland sociala medier. Svaret kom snabbt:

– Instagram! Jag älskar visuella intryck. Det går att leka så mycket med alla olika format, och de uppdateras hela tiden. Just nu är jag inne på Reels.


Ellinors lilla KPI-lexikon:
Räckvidd – antalet personer som sett ditt innehåll
Exponeringar – antalet gånger ditt innehåll setts totalt
CTR – procentandelen klick en länk fått delat på antalet gånger innehållet har visats

Text: Gabriella Jerlström
Illustration: Johanna Wiethüchter
Nästa artikel
HR-kampanjen som spöade alla mål