Ett uppdrag som tog ett helhetsgrepp kring Akademikernas kommunikation för att värva nya medlemmar under 2017-2019.
Kommunikativt helhetsgrepp
Akademikernas a-kassa är Sveriges största a-kassa med över 700 000 medlemmar. I uppdraget, som spände över tre år, tog Borg Owilli ett helhetsgrepp kring Akademikernas kommunikation för att värva nya medlemmar, inklusive PR, konceptutveckling och rörlig produktion.
Allt som krävs är 180hp (eller pågående studier)
Premissen för ett medlemskap i Akademikernas a-kassa är att du ska inneha 180 högskolepoäng, eller studera på universitet eller högskola. Detta blev också utgångspunkten i ett av koncepten, som kort och gott fick namnet “180 hp”, med utgångspunkt från kampanjsidan 180hp.se.
Tjänster
Konceptutveckling och strategi
Innehållsproduktion
Influencer Marketing
Event
Distribution
Uttag och lösning
Utöver formatet 180 hp genomförde Borg Owilli en rad uppmärksammade kampanjer och evenemang, bland annat genom två sketchserier tillsammans med humorgruppen JacquesThomasOscar, löpande grafiska printannonser i Dagens Nyheter och dagsfester under Way out West. Under 2018 genomfördes också en större kampanj under samma festival, där Akademikernas a-kassa re-lanserade “Spela Shoreline”-stenen, som en solidarisk handling för det borttagna originalet.