2_EAT_LIKE_ROCKY_CASEBILDER_BOWEBB_21_Header.jpg
Tjoget

Eat like Rocky för Tjoget

PR-kampanj för restaurang Tjoget i samband med att rapartisten ASAP Rocky häktades i Sverige 2019.

Bakgrund

Den 3 juli 2019 anhölls den amerikanska rapartisten ASAP Rocky i Sverige, skäligen misstänkt för misshandel. Snabbt blev stjärnans tid på Kronobergshäktet en världsnyhet, och det rapporterades bland annat att maten i häktet var undermålig. Tanken på att världsstjärnan ASAP Rocky skulle tvingas äta mat som går att likna vid en skolmatsedel var svindlande, och internet fylldes snabbt med skämt.
EAT_LIKE_ROCKY_CASEBILDER_BOWEBB_21_Enskild-bild.jpg
EAT_LIKE_ROCKY_CASEBILDER_BOWEBB_21_Liggande-bild-Vanster.jpg
EAT_LIKE_ROCKY_CASEBILDER_BOWEBB_21_Liggande-bild-Hoger.jpg

Häktesmenyn @ Tjoget

Som en reaktion på nyheten om ASAPs matsedel i häktet, valde restaurangen Tjoget att ge sina restaurangbesökare möjligheten att själva äta mat inspirerad av häktesmenyn – men tillagad av Tjogets prisbelönta kök.
EAT_LIKE_ROCKY_CASEBILDER_BOWEBB_21_Stor-bild-Utfallande.jpg

Tjänster

Konceptutveckling
Distribution
PR
Innehållsproduktion

En portion cowboysoppa = en god gärning

Under fredagen, lördagen och söndagen den 11–13 juli erbjöd Tjoget utöver ordinarie servering, även den egna varianten av menyn som ASAP Rocky serverades på Kronobergshäktet. Intäkterna för varje såld maträtt gick oavkortat till ASAP Foundation, som ASAP Rocky själv varit aktiv i och som hjälper människor att komma på fötter igen efter ett liv kantat i drogmissbruk. Kampanjen fick en räckvidd på över 1 200 000 exponeringar via nyhetsbevakning och sociala medier.
Nästa case: Tegnér Spirits & Wine
Marknadsföring GW Wine