Borg & Owilli Logotyp

Vi kör!


På uppdrag av Transportföretagen och för målgruppen unga 13-16 år skapade vi konceptet ”Vi kör!”. Syftet med satsningen var att få fler unga att upptäcka fordons- och transportrelaterade yrken, samt att lyfta branscherna ur ett yngre och mer lättsamt perspektiv. Resultatet blev webbplatsen Vi kör! samt en webbserie med samma namn, där artisten Oscar Zia och racingmekanikern Lisa Jonasson testar på fyra olika transportyrken. Medan serien blir ett viktigt verktyg i att väcka ungas intresse för yrkena, fungerar webbplatsen som ett nav med interaktiva inslag, kortare intervjuer och information om såväl yrken som utbildningar.

Projektet i siffror
– 20,7 % fler sökande till fordons- och transportprogrammet.
– 243 000 visningar av webbserien.
– Åldersgruppen 13-24 år stod för 80 % av visningarna.
– Tittarna såg i snitt 51 % av avsnitten.
– 99 % av de som såg trailern valde att se klart hela.

Uppdraget
– Konceptutveckling & strategi
– Webbdesign
– Webbutveckling
– Textproduktion
– Rörlig produktion