På uppdrag av Visita, bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag inom besöksnäringen, och för målgruppen unga 13-16 år vidareutvecklade Borg Owilli konceptet “Världens Jobb”. Syftet med satsningen var att få ungdomar att bli nyfikna på besöksnäringen och framför allt gymnasielinjerna Hotell & Turism samt Restaurang & Livsmedel. Konceptet utvecklades under 2017 och är än idag en viktig del av branschens arbete för framtida kompetensförsörjning.
Om projektet
Världens Jobb kretsar kring hemsidan och kampanjnavet med samma namn. Här samlades rörliga klipp med influencers och texter om hur det är att läsa de relaterade yrkeslinjerna. Bland annat får besökarna följa e-sportstjärnan Get_Right i en matlagningsduell, se influencern Laki vlogga från arbetet på ett hotell och testa på sommelier-arbetet tillsammans med komikern Edvin Törnblom.
I mars 2019 vann satsningen första pris i Månadens Content hos Resumé. Omdömet löd: ”Med ´Världens Jobb´ tar Borg & Owilli och Visita sig an ett verkligt samhällsproblem och försöker hitta en långsiktig lösning med hjälp av klassisk content marketing. Det är helgjutet och välgjort i alla detaljer.”