Borg & Owilli Logotyp

Insights

DEN STORA lilla LISTAN

Publicerad av borgowilli

I år fick jag (och min vän Felix) den stora äran att representera Sverige i två internationella reklamtävlingar för kreatörer under 30 år. Young Lions Competitions i Cannes och Eurobest Young Creatives i Warszawa. För att åka till Cannes krävdes det en vinst i en deltävling i Sverige och till Warszawa blev vi nominerade. Den ena tävlingen var intressant och det var den andra med. Här är 8 reflektioner.

1. Dekadensen i Cannes

Ah! Det goda livet. Varje stort företag du kan tänka dig försökte bräcka varandra i bjussighet. Gratis alkohol här, gratis mat där, en miljon hektar strand du kan chilla på här och massa prylar du kan få där. Samtidigt som tävlingen, pågick också den välkända prisutdelningen och det var föredrag med smarta personer var och varannan minut. Distraktioner fanns att hitta vid varje steg man tog.

2. Misären i Warszawa

Det var ett ständigt askmoln över Warszawa som vi bara trodde var dimma de två första dagarna. Så vi fick någon form av akut vitamin-D brist och det kompenserades tyvärr inte med någonting. Eurobest i sig är en rätt stor tävling och för några år sedan var det som festivalen i Cannes, att tävlingen pågick samtidigt som den stora galan. Men de har slutat med det. Som du säkert förstår fick man istället leta efter distraktionerna här.

3. Det finns inget facit i kommunikation

Bedömningstävlingar kräver domare och det finns ett regelverk som de ska gå efter, men ah, det är tycke och smak som bestämmer när det kommer till kommunikation. Guld hos en jury kan vara både pest och kolera hos en annan. Precis som när man ska nå ut med ett budskap till konsumenter. Det finns liksom inte ett allmängiltigt facit och det är både det roligaste och mest frustrerande med att jobba inom kommunikationsbranschen.

4. Sinnessjuka kulturskillnader

I Sverige har vi generellt en hög kreativ nivå. Vi har även en hög nivå gällande hur vi ser på våra medmänniskor. Vissa bidrag i båda tävlingarna var direkt kränkande och olämpliga, vilket gör en både ledsen, förvånad och nästan full i skratt hur sjukt det är. Tänker inte ens skriva ut dem här, så du får höra av dig om du är nyfiken.

5. Smörgåsbord

På sådana här tävlingar är allt uppstyrt och det är aldrig några oklarheter. Det är bara att följa med strömmen och göra det som förväntades av oss som tävlande. Att få tydliga och matnyttiga briefer från kunder kan vara svårt, men på dessa tävlingar är det så tydliga briefer att man blir rörd till tårar.

6. Att vara dum i huvudet eller inte vara dum i huvudet, det är frågan.

På temat med jurys igen. I sådana här ungdomstävlingar snackas det alltid om att man ska göra ”något galet” och inte tänka på om det är görbart eller inte. Sen kan det vara att det inte är helt görbart som fäller en i slutändan. Lätt att bli schizofren och tokig av alla dubbla budskap. Men bara att man får välja vägen som leder till att vara lite dum i huvudet är väldigt nyttigt och lärorikt.

7. Tiden går oväntat snabbt när man är dödsstressad

Jag brukar inte bli stressad av deadlines. Kan till och med tycka att det är ”lite gött”. Men när det är timmar, och inte dagar/veckor, så finns det ett stresspåslag som är något av det grövsta hållet. Varje timme kändes till slut som femton minuter och att andas kändes som slöseri av tid. Tiden går fort när man har roligt och försvinner spårlöst när det är bråttom. Därför gällde det att bestämma sig relativt fort för ett spår som kändes bra så att man hade tid att jobba ut de så mycket som möjligt.

8. Nivån?

Det blandades mellan väldigt hög och superlåg nivå. Vissa bidrag som var i toppen var såklart väldigt bra och man såg att det var folk som hade jobbat i branschen länge. Men sen fanns det de som, vad jag verkligen hoppas, inte hade jobbat i branschen lika länge. Svårt att sätta fingret på, men ska ni verkligen göra en renodlad Facebook-kampanj?

Hur gick det för oss då?

Ingen valör tyvärr, men vi fick shortlists i båda tävlingarna. Det fina i kråksången är att det inte var knäckande att snubbla på målsnöret två gånger. Det skapade istället en revanschlust att producera ny intressant kommunikation som jag har tagit med mig i mitt yrkesliv som kreatör på Borg & Owilli.


Felix Jörneman, Kratör på Borg & Owilli
Om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er, ta gärna kontakt med mig via felix.jorneman@borgowilli.se