Borg & Owilli Logotyp

Insights

Från ingenjör till account manager

Publicerad av admin

Josef Dridi – Account Manager

Josef Dridi tog sig från Borlänge och Stora Enso till Stockholm och Borg & Owilli. Från ingenjör till account manager.

Berätta lite om dig själv. Vem är du?
– Jag är född och uppvuxen till största del i Dalarna. När jag skulle börja plugga flyttade jag till Gävle för att läsa industriell ekonomi, så jag är ingenjör i grunden.

Ingenjör alltså… Hur kommer det sig att du är här på Borg & Owilli?
– Jag jobbade som underhållsingenjör på Stora Enso i Borlänge efter examen, men kände
efter ett tag att jag ville göra något annat. En dag fick jag nog och gick in till chefen och sa
upp mig. Då sa de att jag skulle tänka över det någon vecka men det behövdes inte, så jag
slutade och åkte till Stockholm för att söka jobb.

– När jag kom ut från en av intervjuerna jag varit på i Stockholm såg jag Borg & Owillis skylt vid kontoret. Jag hade hört en kompis prata väldigt gott om dem och jag hade fått ett bra första intryck så jag gick helt enkelt upp på kontoret och sa att jag ville ha ett jobb. Jag hade ju redan CV och allt med mig. Jag kommer inte riktigt ihåg vad jag sa, men det måste varit något bra för jag blev kallad på intervju och fick jobbet!

Ett ganska stort steg. Varför blev det just sälj?
– Jag ville testa något nytt, men visste väl inte riktigt vad. Jag hade tur som lyckades komma i kontakt med en arbetsplats som var riktigt bra.

Hur hjälper din ingenjörsbakgrund dig i ditt arbete här?
– På Borg & Owilli jobbar vi väldigt mycket med industribolag så där hjälper det en hel del. Jag har insikt i många av kundernas verksamhet eftersom jag har arbetat med det själv. Sedan kan jag också visa att jag har stor förståelse för deras produkter när jag pratar med dem.

– Det gör att jag kan skapa en bra dialog med kunden. Det blir något mer än bara det där raka säljet.

Vad är det bästa med att jobba här?
– Stämningen helt klart. Det är ett riktigt roligt företag att jobba på med trevliga människor och mycket skämt med skratt från morgon till kväll. Vi har väldigt kul tillsammans.

– Jag kommer från ett mycket större företag där man är mer anonym. Här känner man alla sina kollegor och träffar dem varje dag. Det är det som är charmen med ett mindre företag.

De största utmaningarna då?
– Ibland har man ju dåliga dagar. Då är det lätt att man gräver ner sig, men det är det sista man ska göra. Det stora är inte att bli glad när man lyckas utan att hålla i när det går dåligt. Det är absolut en utmaning. Man får jobba mycket med det psykiska.

– Därför tycker jag att det är jättepositivt att vi ska börja samarbeta med en psykolog här på kontoret för att bli bättre och utvecklas i vårt arbete. Det kommer att ge alla en extra push.

Vad behöver man vara för person för att för att lyckas som account manager?
– Det finns inte en viss typ av person som fungerar bättre än någon annan. Vi är ungefär 20 stycken här och alla är olika. Unika personligheter som gör sin grej. Vill man så får man alla möjligheter att lyckas här, men ingenting kommer att komma flygandes till dig. Det stämmer ju på alla arbetsplatser men kanske extra mycket här.

Måste man inte vara lite tävlingsmänniska för att sälja?
– Jo, alla här har vinnarskalle och jag har alltid varit en tävlingsmänniska. Jag har tävlat i allt i hela mitt liv. Vare sig det handlar om sport eller att att komma först ut på rasterna i skolan. Jag har alltid sett tävlingsmoment i vardagen.

– Men, alla hjälper också varandra. Det är ju ett ganska individuellt arbete men i slutet av dagen är man ändå här för företaget. Vi tävlar tillsammans.

Ditt bästa tips då?
Tänk inte. Kör bara!