Borg & Owilli Logotyp

Insights

Hur många kilometer text krävs det innan du kan kalla dig expert?

Publicerad av borgowilli

Anders Ericsson är en av världens främsta forskare på expertprestationer. Han menar att det är genom erfarenhet som vi blir experter. Om du ägnar dig 10 000 timmar åt någonting blir du så pass bra på det att det slår medfödd begåvning.

Det är nog sant att det finns gudabenådade talanger när det gäller text, liksom i fallet med vissa musiker som är födda med ett gehör, en känsla för hur det bör låta. Men många överskattar också gravt sin förmåga att skriva. Om vi för jämförelsens skull pratar om att teckna tror jag att många vet ungefär vilken nivå de ligger på. Skulle du själv rita grafiken till din hemsida? De flesta (inklusive jag) skulle svara nej. Vi vet helt enkelt att vi inte är tillräckligt bra. Så är det inte alltid med text.

Jag tror att det till stor del beror på att vi ju alla skriver, i någon form, dagligen och att vi ofta blandar ihop korrekt med bra. I textens ofta komplicerade värld kan det vara två helt olika saker. Korrekt innebär att texten följer de grammatiska reglerna så pass bra att den går att läsa, att den innehåller korrekt fakta och att den har någon form av röd tråd. Det innebär däremot inte att den slår an en känslomässig ton som påverkar läsaren, att den har ett engagerande tilltal som fångar läsaren eller att den uppmanar till interaktion och handling.

Experter kan just detta, de kan se de små nyanserna. De kan höra rytmen i meningarna, de kan visualisera den bild som texten målar upp, de vet hur en historia berättas på en begränsad yta, de förstår hur känslan förändras när ett ord byts ut mot ett annat och hur ett kommatecken skapar en dramatisk effekt. De vet hur regler kan brytas och böjas för att språket ska gå just dina ärenden och hur olika tonaliteter passar olika mottagare och sammanhang.

Okej, det låter kanske onödigt mytiskt, pretentiöst och högtravande. Men när texten blir lite som musik i ditt huvud, då är du expert. När du inte bara förstår vad texten faktiskt säger, svart på vitt, utan vad den får din läsare att känna.

Hur kommer man då dit? Föds man med en viss fallenhet, en förmåga, en förståelse för det skriva ordet? Kanske. Men för de allra flesta handlar det om erfarenhet. Ni vet, de där 10 000 timmarna. Och då menar jag inte 10 000 timmar av aktivt chattande på Facebook (även om det kanske också hjälper?) utan om kreativt, problemlösande skrivande.

Jag har arbetat professionellt med text både som journalist och sedan inom marknadsföring. Om jag har gjort mina 10 000 timmar? Jo, det har jag nog. Och mina kilometer.

Jag räknade faktiskt på det och givetvis är det en grov överslagsräkning (och jag är bättre på att skriva än på matematik ska jag erkänna). Jag kom i alla fall fram till att jag i yrket producerat cirka 11 736 kilometer text i normal teckenstorlek (och då har jag inte räknat mejl eller anteckningar). Klipper man isär alla texterna och lägger ut dem rad för rad, räcker de ungefär från Sverige till Nya Guinea i öst eller Chile i väst.

Tillsammans har jag och mina kollegor med andra ord en enorm samlad erfarenhet av det skrivna ordets möjligheter. All den kompetensen finns tillgänglig när ni behöver hjälp med att ta fram era texter.

Joakim Johansson, Senior Content Manager, Borg & Owilli
Om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er, ta gärna kontakt med mig via joakim.johansson@borgowilli.se.