Borg & Owilli Logotyp

Insights

Henning Björkman – så använder han sin psykologiexamen i rollen som Account Manager

Publicerad av Anna Bjur

När en kompis tipsade Henning Björkman om yrket som Account Manager blev han så pass nyfiken på branschen att han valde att lägga universitetsstudierna på hyllan. I dag har han stor användning av sin kandidatexamen i psykologi när han pratar med kunder.

När Henning Björkman tog studenten flyttade han, liksom många andra svenska ungdomar, till Oslo. Där arbetade han som bartender på kvällarna och i matbutik på dagarna. Efter två år i Oslo valde han att flytta hem till Stockholm och började jobba som ställföreträdande butikschef i en klädbutik.

– Det gick bra och jag fick bland annat utmärkelsen ”bästa service”. Men, jag var sugen på att börja plugga och kom in på Beteendevetenskaplig grundkurs i Linköping. Där pluggade jag psykologi, pedagogik och sociologi.

Han fastnade för psykologi och har nu en kandidatexamen i det. Tanken var att läsa en master i Danmark för att på den vägen bli psykolog. Men när en kompis, som jobbade som Account Manager, pratade varmt om yrket blev Henning nyfiken och sökte två tjänster. En av dem på Borg & Owilli.

– Jag gick vidare på bägge, men när jag var här på intervju kände jag att ”vad är det här för ställe!”. Det verkar så spännande och folk var verkligen schyssta och närvarande. Jag kände mig välkommen från första stund.

Hur skulle du beskriva en arbetsdag?
– Arbetsdagarna går sjukt snabbt och man har otroligt kul. Man pratar med mycket människor och gör verkligen en personlig utveckling när det kommer till social kompetens och förmågan att lära sig av människor och deras beteenden.

Hur har psykologin hjälpt dig i yrket?
– Jag har alltid användning av psykologin. Det jag gör under en arbetsdag handlar ju om en annan typ av psykologi än på universitet såklart – här är det snarare en populärpsykologisk, praktisk vinkel: ”när kunden säger så här, ger det ofta en signal om det här”.

På Borg & Owilli arbetar vi med något som kallas för vertikaler. Att alla säljare och Content Managers har olika ansvarsområden, till exempel industri, hållbarhet och finans. Din vertikal är life science. Berätta mer!
– Jag har bland annat pluggat neuropsykologi och har ett intresse för medicin. Det är jättebra för det gör att jag har rätt bra koll på termologin när jag pratar med mina life science-kunder.

– Det är häftigt med vertikalerna. Man blir expert på en bransch och får en djupare insyn. Jag ser det som ett stort plus, att bli expert inom sitt område. Det är det som är så mäktigt med medieförsäljning. Jag säljer inte bara kläder eller bara försäkringar.

Hur var din första affär?
– Jag hade en väldigt långsam start men när jag väl fick in min första affär fick jag faktiskt plinga i säljklockan en gång till, tjugo minuter senare. Det var magiskt! Det är en sådan otrolig lättnad och samtidigt en dopaminrush. Det är fantastiskt och det är därför jag är här, det är den jakten jag går igång på.

Var sälj som du hade tänkt dig?
– Både ja och nej. Det ställer krav och det är inte enkelt. Man måste vara en ”doer” –någon som ångar på framåt. Det är en utmaning och samtidigt mäktigt att knyta nya kontakter med så mycket människor. Det är ballt!

 Vilka egenskaper är bra att ha som säljare?
– Det är jätteviktigt att vara stresstålig och se möjligheter överallt. När en kund säger att de inte har pengar eller ger ett nej, då ska man direkt komma på andra sätt att lösa det på. Det är viktigt att fortsätta vara positiv. Sen tycker jag att ledningen och cheferna är jättebra. Man pushas framåt, utan fascistfasoner, men man gullas inte med.

 Har du några tips till andra som är nyfikna på Borg & Owilli och rollen som Account Manager?
– Var inte rädd för att visa det. Våga hoppas på något du inte provat tidigare! Jag hade ingen koll på marknadsföring eller media, så det här var en superchansning för mig och jag är väldigt glad att jag tog den.

Hur ser du på din framtid inom bolaget?
– Jag ser absolut att det finns möjlighet att växa inom yrket. Det är fullt möjligt att jag blir psykolog längre fram, men just nu fokuserar jag bara på sälj och vill bli jävligt bra på det!