Borg & Owilli Logotyp

Insights

Team Manager Alexandra Ahlström: ”Jag har en familj hemma och en familj på jobbet”

Publicerad av borgowilli

Efter sju år som Account Manager på ett multinationellt bolag i bemanningsbranschen hade Alexandra Ahlström tröttnat på känslan av att vara en kugge i det stora maskineriet.
– På Borg & Owilli jobbar vi nära varandra. Vi är hungriga på affärer, kämpar mot samma mål och har det väldigt roligt tillsammans på vägen dit, säger Alexandra.

Alexandra är uppvuxen i Stockholm och gick ett gymnasieprogram med inriktning ledarskap, kommunikation och retorik. Efter studenten började hon arbeta med administration och fakturahantering på Nordea. Hösten 2012 fick hon nys om att bemanningsföretaget Adecco var på jakt efter tio nya säljare som även skulle få en traineeutbildning inom bolaget.

– Jag satt och slösurfade en dag och klickade in på Isabella Löwengrips blogg, där hon tipsade om Adeccos traineeprogram. Jag var redan då intresserad av sälj och kände att jag ger det ett försök. Efter en omfattande rekryteringsprocess nöp jag till slut en av de åtråvärda platserna.

Under det 18 månader långa traineeprogrammet fick hon arbeta på alla avdelningar på Adecco och identifiera sin egen säljprofil.

– Vi fick prova på allt från prospektering och behovsorientering till att faktiskt komma ut på möten, sluta offerter och avtal. Det var en fantastisk skola och den kunskapen jag fick på Adecco kommer jag att ha nytta av hela livet.

– Jag jobbade mycket mot SME-segmentet som stundtals var ovana köpare. Det är kostsamt med den här typen av tjänster, så mitt jobb var att hjälpa kunden att förstå värdet av att hyra in personal.

När programmet var avslutat fortsatte Alexandra i rollen som Account Manager. Men, efter en spontan frukost med Borg & Owillis ägare, David Borg och Mike Owilli, blev hon nyfiken och inspirerad att prova på att arbeta i mediebranschen. Dessutom var hon på jakt efter ett lite mindre bolag, till skillnad från multinationella Adecco.

– Det är en jätteskillnad. Det finns en annan själ i mindre bolag som Borg & Owilli. Jag har en familj hemma som jag gärna skulle vilja vara med jämnt – men då känns det väldigt skönt att också ha en familj på sin arbetsplats. Vi har det så roligt tillsammans och kämpar mot samma mål.

Alexandra berättar att hon motiveras av att kunna göra många bra affärer – snabbt.

– På Adecco var säljcykeln ibland på sex månader. Det tar udden av det roliga med själva säljet. Här delar jag mitt affärsintresse med mina kollegor på ett helt annat sätt – alla är hungriga på affärer och det tycker jag också ger en de bästa förutsättningarna för att lyckas!

Efter ett halvår som Senior Account Manager på Borg & Owilli gick Alexandra på föräldraledighet. Men, sedan oktober är hon tillbaka på bolaget – nu i rollen som Team Manager.

– Jag fick verkligen en nytändning när jag kom tillbaka från föräldraledigheten och jag uppskattar att jag har fått tid och möjlighet att strukturera upp min arbetsvardag. Jag känner att jag får möjlighet att hitta rätt i rollen som Team Manager, där jag ansvarar för ett team som arbetar med både print och digitalt.

– Överlag gäller det att hitta en bra struktur som förälder åt två små barn, att vara effektiv på jobbet och inte ta med det hem på kvällarna. I dag jobbar jag 75 procent och det fungerar bra. Allt handlar om att försöka vara ute i god tid – strukturera och planera upp dagen så att man får ett bra flyt.

Var är du och ditt säljteam om ett halvår?
– Min förhoppning är att vi är det bästa säljteamet i gruppen men också att vi är det teamet som bidrar med god energi, att vi hörs mycket och ger mycket. Jag vill hitta en bra balansgång där jag kan peppa andra, bidra med min energi och hjälpa mitt team med att nå sina mål.

Vilka egenskaper är värdefulla i rollen som Account Manager på Borg & Owilli?
– Affärssuget tror jag att man kommer väldigt långt på, liksom engagemang och drivkraft. Det här är ett jobb där det går mycket upp och ner. Vi har alla förutsättningar på plats, i form av chefer som coachar och hjälper dig att ta dig upp på fötterna igen, men i slutändan handlar det om att motivera sig själv att hålla ut under de tuffa perioderna.

– Något som spelar mindre roll är din bakgrund. Vi har i princip alla olika bakgrunder man kan tänka sig här. Det är verkligen bara något som berikar och som gör att man kan komma med nya idéer och infallsvinklar i samtal med kunderna.