Borg & Owilli Logotyp

Insights

Tipsen som räddar din content marketing 2018

Publicerad av admin

Tipsen som räddar din content marketing 2018

Årsskiftet är både ett tillfälle att blicka framåt och ett tillfälle att reflektera över vad som varit. Vad passar då bättre än att byråchef David Borg, Borg & Owilli, får ge oss sin trendspaning?

2017 ligger snart bakom oss. Content marketing har under året blivit en mer naturlig del av kommunikationen än tidigare, menar David Borg, Byråchef och medgrundare till Borg & Owilli:

– 2017 var året då content marketing för första gången intog sin plats i finrummet. Under 2010-talet såg vi trendordet växa upp och bli en självklar del av strategin och marknadsföringsbudgeten.

David Borg menar att företag nu på allvar börjar att landa i det sociala medielandskapet och har mer koll på vad som bäst kommuniceras i olika kanaler. Dessutom byter många kunder fokus gällande att mäta hur framgångsrikt deras content är:

– Det blir mer fokus på att skapa innehåll som genererar siffror i form av klick, interaktion och attention. Tidigare pratades det mer om antalet följare men tonvikten kommer att förskjutas mot att det kommer vara en självklarhet att mäta hur användare interagerar med innehållet och på vilka sätt de engageras i kanalerna. Nyckeln till och få folk att integrera är att skapa content kopplat till aktuella händelser, trender och events.

Och apropå just interaktion, så öppnar 2018 upp för många contentsatsningar kopplat till händelser. GDPR dundrar in och förändrar stora delar av kommunikationsbranschen. Det är dessutom valår, med allt vad det innebär. Som om inte detta vore nog är det både OS och fotbolls-VM. Med andra ord: det finns gott om möjligheter att engagera målgruppen knutet till händelserna under året.

Bättre content när fler vågar

Just att våga ta språnget är grundförutsättning för att skapa bättre innehåll, menar David Borg. Han spår att vi kommer att få se fler ambitiösa content-satsningar under 2018. Glädjande är också att kvaliteten ökat markant:

– Företagen befinner sig i väldigt olika stadier av mognad när det gäller denna form av marknadsföring. Generellt kan man säga: för några år sedan kröp vi, nu har vi börjat gå, snart börjar vi springa. Det handlar mycket om självförtroende och att våga testa, våga göra fel.

Något som vi dock kan bli mycket bättre på är att använda en lättsam ton och att inte ta oss själva på för stort allvar i vår kommunikation, avslutar David Borg:

– Washington Post släppte, i samband med nobelpriset, en artikel som fick stor uppmärksamhet och som handlade om att den svenska akademin har för lite humor. Den kunde lika gärna handlat om kommunikationsbranschen i Sverige. Ofta är tonen gravallvarlig. Jag eftersöker mer humor 2018, att vi sänker garden och prestigen, för att i slutändan skapa bättre innehåll.

David Borgs tre tips inför 2018:

  1. Satsa på AR – inte VR. VR har inte slagit igenom, mycket på grund av att upplösningen är för dålig. Sanningen är att tekniken inte känns speciellt het längre och kräver alldeles för dyra maskiner för att upplevelsen ska kännas ens ganska häftig. 2018 är året då VR som vi känner det dör och kanske kommer tillbaka i ett annat format om några år. Vi får se AR, Augumentet reality, är däremot betydligt mycket mer intressant och kommer slå brett under 2018.
  2. Less is more-tänk för plattformar. Bolag börjar förstå värdet av att skala ned antalet kanaler och istället skapa engagemang i de kanaler där de är aktiva. Tillgänglighet, aktivitet och rätt tonalitet är nycklarna för att bli framgångsrik på sociala medier under 2018.
  3. Fingret i luften. Titta på det som händer under året och hur din kommunikation kan knytas till stora eller små trender och händelser.

Och sist men inte minst, tveka inte att höra av er när ni behöver experthjälp – eller vill lära er mer om content marketing.

Text: Joakim Johansson