Borg & Owilli Logotyp

Insights

5 webbdesigntrender som engagerar

Publicerad av borgowilli

En webbsida är ditt varumärkes skyltfönster som kan ses av vem som helst när som helst, därför är det viktigt hur du väljer att exponeras. Att din webbsidas design och tonalitet överensstämmer med förväntningarna hos din målgrupp, berättar någonting relevant, och inte minst att sidan är användarvänlig.

En bra webbsida med en snygg och användarvänlig design ser till att just dina användare når målet med hemsidan på ett effektivt sätt. Det handlar om att ge din målgrupp vad de vill ha och samtidigt väcka nyfikenheten för att de ska stanna kvar och läsa mer. Det finns många tillvägagångssätt för att lyckas med detta. Nedan listar jag några trender i webbdesign som kan bidra till att just dina användare stannar.

 

1. Låt mobilen visa vägen

Många webbsidor prioriterar tyvärr fortfarande fel och lägger massor av tid på desktopversionen och låter mobilversionen endast bli en nerskalad variant. Med en ökad mobilanvändning är det inte längre ett försvarbart tankesätt. Det finns all anledning att göra tvärtom – börja med designen för mobilsidan! När man börjar med det minsta gränssnittet och arbetar ut en webbsida som berättar alla nödvändiga saker, både design- och innehållsmässigt, så är det ingenting som blir bortprioriterat när man senare skalar upp designen.

 

2. Fri yta och minimalism

Design som är oregelbunden och har stora fria ytor runt text och bild. Du har säkert stött på denna trend, som jag personligen är ett stort fan av. Det handlar om att göra webbsidan mer levande och interaktiv.

Bild ifrån vermont.eu

 

3. Animationer ger en levande design

Ett annat sätt att skapa en levande webbsida är att implementera subtila animationer på dina bilder, texter eller grafiska element. Objekten ”flyter” på plats i takt med att du scrollar och animationer triggas av scroll eller mouseover.

 


Bild från toyfight.com


Bild från juliebonnemoy.com


Bild från bang-olufsen.com

 

4. Rörligt och cinemagrafier

Att implementera rörligt på din hemsida gör designen mer spännande än en vanlig bild. Med syftet att skapa en känsla och nyfikenhet är en kort video väldigt effektiv. En cinemagraf är en stillbild och en kort videosekvens kombinerat. Det är ett iögonfallande element som får ett nästan overkligt utseende och drar till sig användarens intresse. Vi har sett det under ett par års tid i kampanjer, på hemsidor och i sociala medier och trenden är här för att stanna.


Bild från youhavetostartsomewhere.tumblr.com


Bild från sepic.cc

 

5. Gamification av texter

Ett bra sätt att få användaren att engagera sig med hjälp av text är att använda så kallade gamification-texter. Gamification innebär att man applicerar spelmekanik i en annan miljö än spel. Endast en del av texten är upplåst från början, och användaren måste svara på frågor genom hela texten för att låsa upp den. Det här är ett koncept som vi på Borg & Owilli har tagit fram och som har haft stor framgång bland våra kunder. Nedan ser du ett exempel från hemsidan ”Vi kör!” – vårt senaste samarbete med Transportföretagen.

Bild från vikor.nu

 

Slutligen: Att förena den senaste designtrenden med interaktivitet

Ibland kan de senaste och mest innovativa designtrenderna vara svåra att förena med största möjliga användbarhet hos din målgrupp. Om du någon gång varit inne på en webbsida och febrilt klickat runt men ändå inte hittar det du söker, förstår du hur viktigt det är med interaktiv design. Som användare ska du inte behöva fundera.

Mitt jobb som webbdesigner är att hitta en design som tilltalar just din målgrupp och förena den senaste designen med vedertagna designelement som gör det självklart för användaren att hitta det den söker. Vill du veta mer om hur jag kan hjälpa dig med att bygga en engagerande webbsida? Kontakta mig på emma.larsson@borgowilli.se!