insights

På Borg&Owilli Insights samlas allt som berör konsten att skapa engagerande innehåll som ger resultat. Här kan du ta del av insikter, teser och artiklar till gagn för dig som vill lära dig mer om arbetsmetoden content marketing. Innehållet uppdateras löpande och är skrivet av våra content marketing experter.

Gå inte på de gamla jul- och nyårsmyterna

Många marknadschefer sitter för tillfället och rullar på de sista budgetkronorna, samtidigt som 2018 närmar sig med stormsteg. Hur bör du som marknadschef tänka kring årsslutet och nästa år? Borg & Owillis vd Mikael Owilli har råden som vägleder.  Det finns en seglivad myt om att content kan få ”vila” under ledigheterna. – Först och

Spelbolaget som lyckades göra ALLA arga

Hur en utfrågning på Reddit blev höstens största kommunikationshaveri – som kan förändra en hel bransch. För en månad sedan hade EA Sports en AMA-session (Ask me Anything) på communityt Reddit.com inför lanseringen av Star Wars Battlefront II. Ett av årets mest efterlängtade spelsläpp för fans över hela världen. Fokus i frågestunden var spelets ekonomiska

Varför B2B marknadsavdelningar fylls med Content Managers

De påstådda måstena för företag handlar om att på olika sätt driva försäljning genom närvaro och tillgänglighet. Med andra ord har de digitala utrymmena blivit en förlängning av de tidigare traditionella skyltfönstren. Den digitala resan har för vissa företag blivit en fallgrop där varumärkets identitet och kärnvärden har fått lida, ”vi gör något på fejjan

Vi kommer inte hjälpa er med att kommunicera ert “hållbarhetsarbete”

David Borg gör en spaning om företags Greenwashing Svenska Dagbladet sammanfattade under förra veckan en forskningsrapport från Lunds Universitet, som belyser svenska storföretags hållbarhetsrapporter under åren 2008-2015. Det var flera delar som företagen gjorde bra men mycket var bekymrade läsning. Det var svårt att se hur företagens hållbarhetsarbete som redovisades faktiskt utfördes i praktiken och

Allt du känner till kommer att förändras

Eftermiddagen sänker sig med ett begynnande höstmörker. Trots att det är varmt och trots att träden ännu är gröna ligger det i luften – varje års nödvändiga förändring av naturen. Ett antal själar, inklusive jag, har samlats hos telekombolaget 3 för att lyssna till filosofen Alexander Bard och hans ofta insiktsfulla förutsägelser. Temat är, liksom

Vi stärker upp teamet med en Art Director

HEEEEJ säger vi till vår nya Art Director Erik Reimers… Såhär 1 vecka in på nya jobbet så kommer den kanske mest självklara frågan i hela världen; hur känns det? Jo tack bra! Jag har fått komma in i det hela snabbt vilket jag uppskattar. Många bollar i luften direkt och ett jädra bra gäng

Så maxar du höstens marknadsföring

Hösten är den absolut bästa tiden för B2B-marknadsföring. Men hur maximerar du som kund effekten av kampanjerna och hur ska du tänka kring budget? Mikael Owilli har svaren. Hösten är snart här. Det innebär inte bara färre soltimmar och kallare (om möjligt) badvatten, det innebär också att nedräkningen inför årsslutet närmar sig. Med det följer

Våra spaningar från Almedalen

Almedalsveckan är snart till ända. Fyra representanter från Borg/Owilli Agency har sammanfattat varsin spaning från veckan som gått. Det är högt och lågt – från verksamhetsutveckling till irriterande saxofonister på PR-mingel. Mikael Owilli: Vi ser ett fortsatt starkt fokus på digitaliseringsfrågor. Almedals vinnare är de som lyckas skapa värdeskapande innehåll och som faktiskt är relevant

Vi ses väl i Digidalen?

Datum: 3-6 juli Plats: Almedalen; Strandgatan/Rigargränd, bara några minuter från Donners plats Idag öppnar vi dörrarna tillsammans med Nowa kommunikation, till Almedalens ”place to be” – den sprillans nya arenan Digidalen. Under fyra dagar samlas engagerade aktörer från såväl offentlig sektor som svenskt näringsliv, för att tillsammans diskutera Sveriges digitala framtidsresa. Let´s face it –

Låt oss slå hål på B2B-myten

Innan jag började som Content Manager på Borg & Owilli arbetade jag nära industrin, både tjänsteleverantörer och producenter. Något som ofta slog mig var hur pass dåliga svenska företag är på att marknadsföra sig själva. När det gäller innehållsskapande finns det en förutfattad mening om att content marketing och storytelling helt enkelt inte är relevant.

Missa inte vårt seminarie ”Opinionsbildning utan Filter” i Almedalen

Opinionsbildning utan filter – blir de egna kanalerna avgörande på bekostnad av massmedia? Vi lever i en tid då fristående debattörer, politiker och lobbyister många gånger lyckas sätta agendan genom egna plattformar i stället för genom att påverka journalistiken. Till och med USA:s president använder Twitter som sitt främsta kommunikationsmedel. Håller de egna kanalerna på

Hur är det att vara praktikant hos Borg&Owilli?

Edvard Pires Hagman har varit Borg&Owillis sommarpraktikant. Till vardags studerar han Business Management på Regent’s University i London. Han har tidigare utbildning inom reklam och kommunikation från Berghs och Stockholms Universitet. Nu över sommaren ville han få mer praktiskt erfarenhet och har spenderat en del av sitt sommaruppehåll hos oss. Hallå där Edvard! Hur kommer

Ett varumärke behöver både hjärna och hjärta

Nu för tiden ser vi bara väggord i ostädade lyxfällan-lägenheter. Men jag hittade precis ett klockrent citat som jag gladeligen skulle kunna hänga upp på kontorsväggen, i vita snirkliga träbokstäver: ”Brands need to have a brain (strategy) , a heart (creativity) a mouth (production) and the ability to listen (data)“. En riktigt bra content- och