Swish

Swish i kaffet

Bakgrund

Swish är Sveriges mest populära varumärke och används av drygt åtta miljoner svenskar. Även om många implementerat Swish finns det fortfarande e-handlare som inte har tjänsten som betalningsalternativ.
Swish_10.jpg
Swish_8.jpg
Swish_1.jpg

Uppdrag och strategi

Som bakgrunden ovan redogör för så har Swish en unik position på marknaden. De är så älskade att de har lyckats med vad många företag drömmer om – företagsnamnet har blivit ett verb. Att inte utgå från denna styrka som grundläggande insikt vore nästan tjänstefel. Som tur var gjorde vi det.

Nästa steg var att ställa oss frågan: Hur kan vi på ett humoristiskt sätt visa för målgruppen (e-handlare) att det är korkat att inte ha Swish i sin checkout? Jo, genom att dramatisera just det på ett sådant vis: dumt.
Screenshot-2023-11-15-at-15.16.59.png
Screenshot-2023-11-15-at-15.17.09.png

Tjänster

Konceptutveckling
Sociala medier-annonsering
Filmproduktion
Fotografering
Copywriting
Art Direction
Swish_7.jpg
Swish_4.jpg

Swish i kaffet – så dumt att det blir smart

I filmen får vi följa en familj under deras trivsamma och färgsprakande frukostmorgon samt se hur de reagerar när de inser att Swish inte finns som betalalternativ. Fram till köptillfället har morgonen fortskridit helt som vanligt, eller nåja, med undantag för att vanliga ord och läten bytts ut mot swish-liknande ljud, som en blinkning åt Swish närvaro i det svenska samhället.
Nästa case: Filmstaden
Salong Ett