Swish är Sveriges mest populära varumärke och används av drygt åtta miljoner svenskar. Även om många implementerat Swish finns det fortfarande e-handlare som inte har tjänsten som betalningsalternativ.
Uppdrag och strategi
Som bakgrunden ovan redogör för så har Swish en unik position på marknaden. De är så älskade att de har lyckats med vad många företag drömmer om – företagsnamnet har blivit ett verb. Att inte utgå från denna styrka som grundläggande insikt vore nästan tjänstefel. Som tur var gjorde vi det.
Nästa steg var att ställa oss frågan: Hur kan vi på ett humoristiskt sätt visa för målgruppen (e-handlare) att det är korkat att inte ha Swish i sin checkout? Jo, genom att dramatisera just det på ett sådant vis: dumt.
Tjänster
Konceptutveckling
Sociala medier-annonsering
Filmproduktion
Fotografering
Copywriting
Art Direction
Swish i kaffet – så dumt att det blir smart
I filmen får vi följa en familj under deras trivsamma och färgsprakande frukostmorgon samt se hur de reagerar när de inser att Swish inte finns som betalalternativ. Fram till köptillfället har morgonen fortskridit helt som vanligt, eller nåja, med undantag för att vanliga ord och läten bytts ut mot swish-liknande ljud, som en blinkning åt Swish närvaro i det svenska samhället.