Hockeyallsvenskan

Visselblåsarna

Bakgrund

Trots att Sverige kontinuerligt placerar sig i toppen av hockeyvärldsrankingen, finns det en allvarlig fråga som riskerar sportens framtid: bristen på domare. Allt fler domare i lägre divisioner väljer att sluta på grund av hot och hat, en utveckling som på sikt kan påverka kvaliteten på svensk hockey även i de högsta ligorna.
Enskild-bild.png
Liggande-bild-vanster.png
Liggande-bild-hoger.png

Uppdrag och strategi

Det första steget i att få till en kulturell beteendeförändring är att belysa problemet. Och för att samla det engagemang i frågan som behövs för att få till en förändring, behöver målgruppen känna emotionellt för problemet. Vi behövde helt enkelt få spelare, tränare, hockeyföräldrar, supportrar och media att alla förstå att nuvarande situation inte är hållbar. Inte bara för domarnas skull – utan för hockeyns framtid.

En annan viktig ledstjärna i arbetet var att framföra detta budskap på målgruppens språk. Att klanka ned på hockeysupportrars beteende när de utgör den största delen av målgruppen är inte rätt väg att gå. Därför var det viktigt för oss att ta fram en kampanj med det rätta tonläget: en mix av humor, igenkänning och aha-känsla.
Kvadratisk-bild-vanster-ovre.png
Staende-bild-hoger-ovre.png

Tjänster

Konceptutveckling och strategi
Innehållsproduktion
Copywriting
Art Direction
PR

Visselblåsarna – en kampanj för att stötta svensk hockey

För att uppmärksamma och belysa problematiken kring hot och hat mot hockeydomare tog vi fram kampanjen Visselblåsarna. I den kreativa processen inspirerades vi av olika natur- och miljöorganisationer och deras kommunikation, och deras frammanande av den emotionella känslan som dyker upp när man inser att ett problem är akut och riskerar att rubba ett helt ekosystem.

Kampanjen består av tre delar:

  • Uppseendeväckande annonsuttag (stilla och rörligt) som fungerar både för print och digitalt.

  • Landningssida på Hockeyallsvenskans hemsida där man även kan ladda ned ett respektmanifest: ett dokument i vilket vi samlat önskade värderingar, regler och principer som kan vägleda spelares beteende mot domare.

  • PR-aktiveringen ”Artefakter” i form av tre ikoniska hockeyföremål (visselpipa, hjälm, domartröja) i glasmontrar i anslutning till några av landets största arenor.


Som en bonus togs det även fram intervjuklipp med de medverkande domarna när de berättar om problemet från sitt perspektiv.
Nästa case: Swish
Swish i kaffet