Essity

Essential Talks

Med podcasten “Essential Talks” driver Essity, som ett ledande globalt hygien- och hälsoföretag, en global dialog om det starka sambandet mellan hygien, hälsa och välbefinnande.

Bakgrund

Essity släpper årligen “Essentials Initiative Survey” – en rapport baserad på en enkätundersökning som utförs över hela världen. Bolaget har tidigare upplevt en utmaning i hur de ska få allmänheten att ta del av rapporten och dess innehåll. Vårt uppdrag var att utforska olika koncept och format för att kommunicera Essitys kärnfrågor och skapa intresse kring rapporten. Konceptet/formatet skulle tilltala en målgrupp bestående av högutbildade privatpersoner, B2B-kunder/distributörer samt beslutsfattare/media/influencers.
ESSITY_CASEBILDER_BOWEBB_21Enskild-bild.jpg
ESSITY_CASEBILDER_BOWEBB_21Liggande-bild-Vanster.jpg
ESSITY_CASEBILDER_BOWEBB_21Liggande-bild-Hoger.jpg

En konversation om tabubelagda ämnen

Fokus för podcastserien “Essential Talks” har varit att konversera om stigmatiserade hygien- och hälsorelaterade ämnen för att bryta underliggande tabun runt dessa områden. Programledaren Thomas Henley möter personer över hela världen och diskuterar ämnen som menstruation, inkontinens, hygien samt hur coronapandemin har påverkat vår inställning mot hygien och hälsa. Här ligger fokus på att väcka intresse, utbilda lyssnaren och påverka beslutsfattare kring Essitys kärnfrågor.

Det har varit viktigt att förmedla en känsla som blandat seriositet, nöje och information med ett högt produktionsvärde. På så sätt skapade vi en upplevelse som allmänheten vill lyssna på, samt dela med sig av runt middagsbordet med sina vänner.
ESSITY_CASEBILDER_BOWEBB_21Stor-bild-Utfallande-2.jpg
ESSITY_CASEBILDER_BOWEBB_21Staende-bild-Vanster.jpg
ESSITY_CASEBILDER_BOWEBB_21Staende-bild-Hoger.jpg

Tjänster

Podcastproduktion
Innehållsproduktion
Konceptutveckling och strategi
Distribution (globalt)
ESSITY_CASEBILDER_BOWEBB_21Liggande-bild-Hoger-kopiera.jpg
ESSITY_CASEBILDER_BOWEBB_21Liggande-bild-Vanster-kopiera.jpg

Distribution

Podcasten distribuerades via sociala medier, nativeartiklar och via sponsrade spots i globala podcastnätverk. Bland dessa i den amerikanska podcasten Today Expained och via det svenska nätverket Acast.
Nästa case: Postnord
Min passion