Swish

Tomma paket

Bakgrund

Nära 70 procent av alla företag erbjuder Swish som betalmedel online till sina kunder och 91 procent av kunderna tycker att Swish är lätt att använda*. Men bara för att Swish har en stor, fortsatt växande andel av e-handlarna betyder det inte att de nöjer sig där.

På uppdrag av Swish ombads vi därför att ta fram en uppföljare till vår tidigare film "Swish i kaffet", som kunde lanseras inför Black Week och julhandeln.

* PostNord, E-barometern Q2 2023.
Liggande-bild-vanster.png
Liggande-bild-hoger.png

Uppdrag och strategi

Även om vi för det här uppdraget skulle ta fram en ny film, skulle det ändå vara med samma grundläggande budskap och tonalitet som i föregångaren Swish i kaffet. Vi behövde helt enkelt göra samma sak men med en twist. Och helst med tydlig koppling till den tidsaktuella kontexten.

För att inte låsa oss för mycket vid själva innehållet landade vi tidigt i att det var den visuella världen, den humoristiska tonen och det uppskruvade, lätt absurda universumet som stod för den röda tråden, ihop med andemeningen om Swish som det självklara valet. Därigenom gav vi oss själva kreativ frihet att komma med nya vinklar på samma tema.
Stor-bild-utfallande-ovre.png

Tjänster

PR
FIlmproduktion
Art Direction
Copywriting
Sociala medier-annonsering
Fotografering
Staende-bild-hoger-ovre.png
Kvadratisk-bild-vanster-ovre.png

Tomma paket – en film med tillhörande PR-aktivitet

I filmen ”Tomma paket” slår vi an samma humoristiska ton som i Swish i kaffet genom att på ett absurt sätt visa vilket självklart val betalföretaget är hos konsumenterna. Men denna gång fokuserar vi på presentköp: Ingen Swish, inga presenter. Kvar blir bara tomma paket.

Få företag är så älskade att man har råd med en skämtsam gliring, till och med mot potentiella kunder. Det tog vi vara på. För att stärka filmen och sätta press direkt på e-handlarna skickade vi därför även paket direkt till de e-handlare som inte erbjuder Swish. Tomma, så när som på ett meddelande. Till exempel:

Hej Bianca,

Ja... Här skulle det ha legat en fantastisk present från oss till dig... från er. En lyxig bronzer som ger den där solkyssta lystern som man längtar efter under kalla vinterdagar. Men det gick inte riktigt som planerat. Vi tänkte nämligen genomföra köpet i er webbshop med Sveriges mest älskade betallösning, men den fanns inte att välja i kassan. Så... vi hoppas att det är tanken som räknas.

Hur som helst, lycka till med er julhandel!

Mvh, Urban

PS. Om du skulle vilja erbjuda era kunder Sveriges mest älskade betallösning hittar du mitt nummer på baksidan.
Nästa case: Autoliv
Blink of an Eye